Γάγγλιο Καρπού

Γάγγλιο είναι μια κυστική διόγκωση που συνήθως εμφανίζεται στη ράχη του καρπού. Σπανιότερα βέβαια είναι δυνατόν να εμφανιστεί και σε άλλα σημεία του χεριού όπως στην παλαμιαία επιφάνεια του καρπού ή στην βάση των δακτύλων.

Τα γάγγλια είναι συνήθως μικρές ψευδοκύστες σχηματίζονται ανάμεσα στον συνδετικό ιστό των συνδέσμων και των αρθρώσεων του καρπού και συνήθως περιέχουν υγρό.

Η ακριβής τους αιτία δεν είναι γνωστή. Φαίνεται ότι η υπερβολική χρήση του χεριού μπορεί να οδηγήσει σε κάποια τοπική εκφύλιση των συνδέσμων και στην συνέχεια την ανάπτυξη ενός γαγγλίου. Τις περισσότερες φορές τα γάγγλια είναι και ασυμπτωματικά.

Οι ασθενείς παραπονούνται συνήθως μόνο κατά την ψηλάφηση. Από μέγεθος φουντούκι ή και μεγαλύτερο ακόμη είναι συνήθως σκληρά, ανώδυνα και συνήθως μετακινούνται με την κίνηση του χεριού.

Απαραίτητος πάντα βέβαια είναι ο ακτινολογικός έλεγχος για να μπορέσουμε να δούμε από πού εκφύεται αυτή η διόγκωση η οποία συνήθως βέβαια δεν δίνει αποτέλεσμα.

Θεραπεία συνήθως δεν χρειάζεται αν το γάγγλιο είναι μικρό και ιδιαίτερα αν δεν υπάρχουν ενοχλήματα. Αν όμως είναι μεγάλο ή υπάρχουν ενοχλήματα ή μεγαλώσει ξαφνικά τότε το καλύτερο από όλα είναι να αφαιρούνται.

Πρόκειται για μια επέμβαση με τοπική νάρκωση η οποία βέβαια μπορεί να είναι περίπλοκη στο χέρι εξαιτίας του γεγονότος ότι περνούν παρά πολλά νευρικά στοιχειά και αρκετή τένοντες που μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα.

Ο γιατρός σας μπορεί να σας δώσει της κατάλληλες συμβουλές για το τι πρέπει να γίνει.

Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα

Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα είναι το πιο συχνό αίτιο πόνου στο χέρι. Εμφανίζεται συνήθως σε άτομα ηλικίας 30-60 ετών και είναι συχνότερο στις γυναίκες από τους άνδρες.

Συνήθως παρουσιάζεται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και υποχωρεί μετά τον τοκετό, στους δακτυλογράφους, στους εργαζόμενους σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές κλπ.

Τα συμπτώματα της πάθηση είναι ο πόνος στον καρπό και μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα στα τρία πρώτα δάκτυλα και στο μισό του παράμεσου.

Οι ενοχλήσεις είναι εντονότερες την νύχτα με αποτέλεσμα ο ασθενής να βγάζει το χέρι του έξω από το κρεβάτι για να ανακουφιστεί από τον πόνο.

Η θεραπεία μπορεί να γίνει συντηρητικά με έγχυση ξυλοκαίνης και ενός κορτικοειδούς και ακινητοποίηση με νάρθηκα. Αν τα συμπτώματα δεν υποχωρήσουν γίνεται εγχείρηση.

Σύνδρομο Ωλένιoυ Σωλήνα

Το ωλένιο νεύρο μπορεί να πιεστεί στον καρπό μέσα στον ωλένιο σωλήνα. Τα τοιχώματα του σωλήνα σχηματίζουν:

το οπίσθιο από την επιπολής καρπιαίο σύνδεσμο

το οπίσθιο από τον εν τω βαθεί καρπιαίο σύνδεσμο και

το έσω από το πισσοειδές οστούν και τον σύνδεσμό του με το αγκιστρωτό

Το σύνδρομο του ωλένιου σωλήνα είναι πιο σπάνιο από του καρπιαίου σωλήνα και τα συμπτώματά του είναι πόνος στο ωλένιο νεύρο.

Η θεραπεία γίνεται συντηρητικά με έγχυση ξυλοκαϊνης και ενός κορτικοειδούς και ακινητοποίηση με νάρθηκα. Αν τα συμπτώματα δεν υποχωρήσουν γίνεται εγχείρηση.

Στενωτική Τεντοελυτρίτιδα του de Quervain

Η στενωτική τεντοελυτρίτιδα του de Quervain παρουσιάζεται σε άτομα ηλικίας 30-50 που χρησιμοποιούν πολύ το χέρι.

Τα συμπτώματα που παρουσιάζονται είναι πόνος στο κερκιδικό χείλος του καρπού και του αντίχειρα καθώς και αδυναμία συγκράτησης κάποιου αντικειμένου.

Η θεραπεία είναι χειρουργική. Εκτός από την χειρουργική η θεραπεία μπορεί να είναι και συντηρητική με τοπικές εγχύσεις κορτικοειδών και ακινητοποίηση.

Στενωτική Τεντοελυτρίτιδα των Καμπτήρων Τενόντων των Δακτύλων(Trigger Finger)

Η πάθηση οφείλεται στην πάχυνση και στένωση του ινώδους ελύτρου προς τις κεφαλές των μετακαρπίων.

Κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι το δάκτυλο “κλείνει και δεν ανοίγει” ή “ανοίγει και δεν κλείνει”. Σε ηπιότερες περιπτώσεις υπάρχει μια δυσκολία κατά την κάμψη και έκταση του δακτύλου.

Οι γονείς το παρατηρούν στα βρέφη λόγω της αδυναμίας κάμψης του δακτύλου.

Η θεραπεία είναι χειρουργική. Στα βρέφη γίνεται παρακολούθηση για τουλάχιστον 6 μήνες και συνήθως υποχωρεί, σε αντίθετη περίπτωση γίνεται εγχείρηση.

Ρίκνωση Παλαμιαίας Απονεύρωσης(Dupuytren)

Η πάθηση εμφανίζεται συνήθως σε άτομα 50-70 ετών κα αρχίζει από τον παράμεσο και μικρό δάκτυλο.

Συνίσταται στη ρίκνωση της παλαμιαίας απονεύρωσης, η οποία προοδευτικά επεκτείνεται και προκαλεί σύγκαμψη των δακτύλων.

Η πάθηση είναι συχνότερη στους άνδρες ευρωπαϊκής καταγωγής, σε επιληπτικούς και αλκοολικούς. Υπάρχει κληρονομική προδιάθεση αλλά η αιτιολογία είναι άγνωστη.

Τα συμπτώματα είναι δυσκολία συγκράτησης αντικειμένων στην παλάμη, δυσκολία στην χειραψία, στο πλύσιμο του προσώπου και γενικά στις κινήσεις του χεριού.

Στα αρχικά στάδια της πάθησης δεν γίνεται καμία θεραπεία εκτός από παθητικές εκτάσεις των δακτύλων από τον ίδιο τον ασθενή,ενώ αργότερα είναι χειρουργική.